A3 stworzył ten subsegment

Model należący do niższej klasy średniej (segment C), zaliczany do grupy premium. Wchodząc na rynek w 1996 roku, A3 stworzył ten subsegment – kompaktów klasy premium. Jeden z najpopularniejszych samochodów w swoim segmencie i jeden z najpopularniejszych modeli Audi. Kilkakrotnie nagradzany (m.in. International Car of the Year 2006, Auto Trophy 1997). A3 od samych podstaw bazuje na płycie podłogowej Volkswagena, którą wykorzystuje również m.in. VW Golf. W 2003 roku debiutowała druga generacja samochody. Od 2008 roku jest ona dostępna w wersji po faceliftingu.

Sportową wersją modelu jest S3

Po nadwoziu A3 drugiej generacji widać niestety oznaki mijającego czasu. Choć auto wciąż pokazuje się elegancko i bardzo prestiżowo, wśród pozostałych modeli oferowanych dzisiaj poprzez Audi, wygląda dość mizernie. Klasyczna bryła nadwozia wykreowana bez jakichkolwiek ekstrawagancji świadczy o wieku konstrukcji, którego nie udało się ukryć face-liftingiem przeprowadzonym w 2008 roku.

Także wnętrze kompaktowego Audi prezentuje się na dzień obecny nieco podstarzale

Komu jednakże stylizacja nie przeszkadza, ten odnajdzie w kabinie pasażerskiej właściwie same zalety. Jakość zastosowanego wykończenia to absolutny numer 1 w klasie C, perfekcyjnie wygląda także ergonomia obsługi i wygoda foteli oraz skrzyni biegów.

Za znakomitą trzeba uznać ilość miejsca wygospodarowaną na przednich fotelach. Co prawda z tyłu przestrzeni jest już znacznie mniej, jednak nadal powodów do narzekań brak. Przyzwoita okazuje się też pojemność bagażnika, choćby porównywanie 5-drzwiowej odmiany Sportback do kombi jest lekką przesadą. Jeżeli chodzi o widoczność z miejsca kierowcy, też w tym przypadku wnętrze „A-trójki” dostarcza powody do zadowolenia.

A jak kompaktowe Audi radzi sobie w trakcie jazdy?

Mimo konstrukcji o znacznym zaawansowaniu nie technologicznym, a wiekowym, zawieszenie perfekcyjnie radzi sobie z ostrymi zakrętami, a układ kierowniczy daje kierowcy znakomite wyczucie tego, co dzieje się z samochodem. Do sportowych ustawień układu jezdnego całkiem nie pasują zastosowane hamulce – ich skuteczność pozostawia wiele do życzenia, podobnie zresztą jak komfort jazdy.

Następnym, i to zdecydowanie największym minusem Audi A3, jest jego cena. Za kwoty widniejące w cenniku można nabyć zarówno większe, jak również znacznie nowsze auto. Cena A3 szokuje jeszcze bardziej po zapoznaniu się z wyposażeniem standardowym. Bardzo trudno sobie wyobrazić, ażeby samochód spod znaku prestiżowych czterech pierścieni nie miał w serii klimatyzacji.

Jaki silnik wyselekcjonować?

Gama silnikowa w Audi A3 poraża jak nadmiar alkoholu tyle, że w tym wypadku jest to jak najbardziej zdrowe. Na szczycie – benzynowy 2.0 TFSI w modelu S3 generujący moc 265KM! W praktyce rozsądniejsze i tańsze są inne jednostki. Już podstawowa o mocy 102KM i pojemności 1.6l może okazać się wystarczająca, niemniej jednak jeśli iść tym tropem, to nie gorzej wybrać wersję FSI o mocy 115KM. Jest dynamiczniejsza, mniej pali i nie gorzej pracuje. Trzymając się bezpośredniego wtrysku – 1.4TFSI z doładowaniem jest jednym ze słynniejszych silników w koncernie. Posiada 125KM, pracuje cicho i zaskakująco żwawo popycha auto w kierunku horyzontu, ale nie do gwiazd. Od tego są inne motory: 1.8 i 2.0l również z bezpośrednim wtryskiem. 2.0 150KM wystarczy do dynamicznej jazdy i zawstydzenia cwaniaczków na drogach, a jego cena jest dość rozsądnie skalkulowana – przynajmniej jak na Audi. Lepszy jest natomiast doładowany 1.8l, który osiąga 160KM już przy 4500 obr/min. Czuć w nim moc, niemniej jednak też i wyższą cenę. Pomiędzy ciekawszych diesli znajdzie się coś nudnego, fajnego i szalonego. Nudny jest 1.9TDI o mocy 105KM, choćby poradzi sobie zarówno w trasie jak i w mieście. Fajny jest 2.0TDI o mocy 140KM, a szalony – 2.0TDI 170KM. Mogłyby być ciut dużo lepiej wyciszone, ale już ten słabszy jest w stanie pokazać, że życie ma możliwość być piękne, a mocniejszy, że warto w pewnych przypadkach zgrzeszyć. Tym bardziej, że oba są oszczędne.

Dodaj komentarz